Perässä vedettävän saunakärryn rakennusoperaatio:
Kaikki lähti rakkaudesta Saunomiseen
Koronakevät. Saunakärryn rakennus, tai idea siitä, saa alkunsa.
Huhtikuun loppu 2020:
Olin käymässä Suomussalmella kun sain puhelun hyvältä ystävältäni Juholta. Hän ja Samuli olivat miettineet kovasti viimeistä ratkaisua lähes viikoittain toistuvaan kysymykseen: “Missä saunotaan?”. Meillä kenelläkään ei ollut omaa saunaa ja taloyhtiöiden saunat olivat koronarajoitusten takia sulkeneet ovensa. Saunominen oli jäänyt vähemmälle. Poikien ratkaisu tähän olisi rakentaa oma liikuteltava saunaperäkärry alustan päälle.
Olin innoissani, että ihan oma yhteinen sauna, jota voisimme liikuttaa ihan mihin tahansa paikkaan, järven tai joen rantaan. Olin käynyt muutaman kerran kärryn päälle rakennetuissa saunoissa Tuiran uimarannalla järjestetyssä tapahtumassa . Haaveilin jo silloin omasta kärrysaunasta. Nyt tuli tilaisuus rakentaa sellainen. Piti vain selvittää millainen ja miten. Kokemusta meillä ei moisen rakentamisesta ollut, eikä oikein minkäänlaisesta muunlaisestakaan rakentamisesta. Puutyökaluja oli viimeksi käytetty yläasteen puutyötunneilla. Välineet ja tilat löytyisivät kuitenkin Samulilta, joten itse työkalut eivät vaatisi pääomaa. Santeri lupasi sijoituspaikan kärrylle, jos muualta emme sitä saisi. Kaikki siis oli reilassa saunakärryn rakentamista varten.
Aloimme tutustua internetistä löytyviin malleihin ja peräkärryihin. Aluksi ajattelimme rakentaa saunasta helposti koottavan ja purettavan hökötyksen peräkärryn päälle kustannuksissa säästääksemme. Hetken pohdittuamme tajusimme, että tässäkin tapauksessa se on joko tai, tehdään kunnon saunakärry tai sitten ei tehdä ollenkaan. Päätimme, että teemme hyvän saunakärryn, mitäpä sitä muutakaan korona-aikaan väkertäisi. Ja näin operaatio saunakärryn rakennus sai alkunsa.
Alkoi peräkärry alustan metsästys. Halusimme rakentaa saunan jarruttoman kevyt kärryn päälle, välttyäksemme pikku e- kortin ajamiselta. Vedettävän laitteen ja kärryn yhteispaino ei saisi ylittää 750 kiloa. Tähän piti tehdä tarkkoja laskelmia , jouduimme hylkäämään kevythirren seinämateriaalina heti alkuunsa. Löysimme sopivan peräkärry alustan Seinäjoelta, jonka päälle alkaa rakentaa. Samalla kun mietimme kärryn rakennusmateriaaleja painon suhteen pähkäilimme, miten saisimme mahdollisimma paljon laudetilaa kärryyn. Päätimme, että teemme lauteet kärryn molempiin päihin, näin kiukaalle jäisi hyvin tilaa keskelle ja saunaan mahtuisi istumaan hyvin 6 henkilöä, 3 saunan molempiin päihin.
Toukokuun alku: ”tähän kärryyn ei kyllä saunaa saa rakennettua”
Aurinkoisena kevät aamuna lähdimme Juhon kanssa körryttelemään kohti Seinäjokea. Matka meni rattoisasti kuunnellessa Jari Sarasvuon podcastia taloudesta. Kärry oli toimiva ja tarkoituksiimme sopiva vaikka myyjä sanoikin, ettei siihen mitään kunnon saunaa saa tehtyä. Matka jatkui kohti Vaasaa, jossa vietimme aikaa ystävämme Joosepin ja Erikan kanssa. Tutustuimme samalla Vaasan alueen nähtävyyksiin kävimme Raippaluodonsillalla ja käveleskelemässä Björkbyn poluilla. Aamulla ajelimme takaisin Ouluun.
Saunan kehikko ja runko alkaa muodostua
Kärry saatiin ehjänä Oulunsaloon ja aloitimme saunan kehikon rakentaminen. Kehikko tehtiin 39 mm x 66 mm kertopuusta. Kehikko tehtiin kovertamalla jokaisen kertopuun päästä puolet kertopuun paksuudesta, näin saimme liitettyä puut limittäin toisiinsa. Kehikko kiinnitettiin neljällätoista 140 mm pulteilla peräkärry alustan runkoon. Porasimme reiät rungon läpi porakoneella. Kehikon ja metallirungon väliin laitettiin kumieriste. Käsittelimme puut pariin kertaan venelakalla ennen kiinnitystä, että ne kestäisivät mahdollisimman hyvin säätä.
Kärrysaunan rungon kiinnitys
Saunakärryn rakennus jatkui. Seuraava vaihe oli rungon pystypalkkien kiinnitys. Päätimme tässä vaiheessa saunatilan korkeuden, valitsimme pulpettikatto mallisen ratkaisun katon kaltevuudelle. Katon rakennus itsessään onnistui helposti vankoilta kavereilta. Kattoremonttia tuskin tarvitsee lähiaikoina saunan tehdä. Tolppia tuli yhteensä 16 kpl. Tolpat kiinnitettiin kehikkoon jykevillä kulmaraudoilla. Oven puolen tolppien korkeus 195 cm ja takaseinän puolen tolppien korkeus 185 cm. Katon kaltevuudeksi tuli näin vähän vajaa 4 astetta. Runkotolppien päälle tehtiin kattokehikko, kehikon päihin tehtiin samanlainen koverrus kuin ala kehikkoa tehdessä, näin palaset loksahtivat helposti kohdakkain.
Lattian saunaan teimme 9 mm paksusta filmivanerista. Tukipuita lisättiin lattian alle, akselin kohdalle nakuttelimme ja kiinnitimme kaksi kyllästetystä 2×4 tuumaisesta lankusta tehtyä tukipalaa. Pitkittäissuuntaan teimme akselin kummallekin puolelle kolme kertopuupalaa, joihin olimme tehneet kallistuskulman. Näin saimme lattiaan lisää tukea. Samalla teimme lattiaan muutaman asteen kallistuksen, jotta vesi pääsisi valumaan suoraa lattiakaivoon. Lattiakaivon teimme halkaistusta muoviputkesta.
Olimme laskeskelleet mikä olisi kärryn painon kannalta paras materiaali ja päädyimme 11 mm paksuiseen OSB levyyn. Teimme OSB levyistä ulkoseinät ja katon saunaan. Katon keskelle laitoimme 4 kpl poikkitukia kertopuusta tukemaa kattoa. Katto eristettiin huopamatolla ja katon reunoihin laitettiin pellistä tehdyt räystäät.
Kesäkuu 2020
Ulkoseinät kevyestä mutta kestävästä OSB-vaneerista
Olimme laskeskelleet mikä olisi kärryn painon kannalta paras materiaali, ja päädyimme 11 mm paksuiseen OSB vaneriin. Teimme OSB vanerilevyistä ulkoseinät ja katon saunaan. Katon keskelle laitoimme 4 kpl poikkitukia kertopuusta tukemaa kattoa. Katto eristettiin huopamatolla ja katon reunoihin laitettiin pellistä tehdyt räystäät.
Päätimme tehdä saunaan kolme ikkunaa, yksi tulisi oveen yksi sivulle ja yksi laudepäätyyn. Ikkunapaikat ulkoseinään tehtyämme aloimme väkertämään saunan eristystä. Mikä se semmoinen sauna olisi, jolla ei voisi saunoa hyvissä löylyissä, kelissä kuin kelissä, säässä kuin säässä. Eristeeksi seinän ja tulevan paneelin väliin laitoimme 30 mm paksuja finnfoam eristyslevyjä ja alumiinipaperia. Finnfoam levyt kiinnitettii OSB-seiniin uretaanilla ja alumiinipaperi tehtiin tiiviiksi alumiiniteipillä. Katto eristettiin myös eristelevyillä.
Heinäkuu 2020 – Kärryn panelointi
Seuraavaksi aloimme laittaa alumiinipaperin päälle rimaa panelointia varten. Paneeliksi valitsimme radiata männyn. Sen kauniin tunnelmaa ja lämpöä luovan värityksen takia. Se oli myös suhteellisen kevyttä, ei saanut lähteä hevostelemaan materiaalien kanssa, että kärryn paino pysyisi sallitun rajan sisällä.
Panelointi oli mukavaa puuhaa. Seiniin paneelit kiinnitimme viimeistelynaulaimella. Aloitimme paneloinnin katosta, jonka jälkeen siirryimme seiniin. Kun panelointi alkoi olla valmis siirryimme tekemään tukirakenteet lauteille. Pulttasimme useammalla pultilla lauteiden tukikehikon seinään. Tukikehikko oli lämpökäsiteltyä mäntyä näin värimaailma pysyi samana. Lauteet tehtiin lämpökäsitellystä radiata männystä. Alalauteiden jalat sahattiin jakkara malliseksi ja päälle laitettiin Radiata-laudelautaa. Lauteiden alapuolelle emme tehneet panelointia, vaan laitoimme tumman vesivanerin seinän runkotolppiin suojaksi.
Seinien maalaus tummalla venelakalla
Maalasimme saunan ulkoseinät tummalla venelakalla kahteen kertaan. Sävynä toimi lakalle toimi jalopuu. Värivalinnan kanssa mietimme pitkään, mikä vaihtoehto olisi sopiva. Alussa väri hirvitti, mutta lopputulokseen olimme tyytyväisiä. Seuraavaksi teimme saunaan ikkunat loppuun. Ikkunan kehikon teimme höyläämästämme lankusta väsäten. Kestävä UV- suojattu polykarbonaattilevy toimi ikkunan lasina. Levy kiinnitettiin puurimoilla tiiviisti paikalleen. Laitoimme radiata männystä tehtyä rimaa paneloinnin jättämiin aukkoihin seinän nurkkiin ja kattoon. Näin saimme saunan sisätilat näyttämään entistä paremmilta.
Seuraavana vuorossa oli kiukaan asennus. Olimme hankkineet saunakärryn kiukaaksi Harvian kompaktin M3 puukiukaan. Kiukaan teho takaisi, että sauna lämpenisi nopeasti niin kesällä kuin talvella. Kiukaan piippua varten leikkasimme kattoon reiän, jonka kautta saimme piipun ja eristeet paikalleen. Kiukaan kivet ovat isompia puukiuaskiviä.
Kunnon saunaan tarvitaan kunnon ovi!
Lopuksi väsäsimme saunaan eristetyn ikkunallisen oven. Ovikehikko tehtiin 39×66 mm kertopuusta, joka käsiteltiin lakalla. Sisäpuolen panelointiin käytimme samaa paneelia kuin muuallakin saunassa, tummaa lämpökäsiteltyä radiata mäntyä. Ulkopuolen panelointina käytimme mäntypaneelia, joka maalattiin pariin otteeseen sydänpuun sävyisellä venelakalla. Oven tirkistelyikkuna tehtiin samaan tyyliin kuin saunan muutkin ikkunat. Laudasta kehikko ja sisälle polykarbonaattilevy, joka kiinnitettiin pienemmillä rimoilla paikalleen. Ovenkahvan kielelle tehtiin upotus oven kehikkoon. Kolme tukevaa saranaa pitävät oven paikallaan.
Hapekkaita ja kosteita löylyjä arvostavina ihmisinä halusimme riittävän ilmankierron saunaan. Teimme toiselle puolelle lauteiden alle tuloilmareiän ja ylös suljettavan poistoilma räppänän. Myöhemmin lisäsimme toisen poistoilma räppänän myös toiseen päähän saunaa. Toisena lisäyksenä tukimme oven falskaamisen tiivisteellä. niin että lämpö pysyisi entistä paremmin talvisin saunassa. Räppänät tehtyämme kiinnitimme jokaiseen saunan ulkopuolen nurkkaan vaaleaa rimaa, joka sai saunan näyttämään entistä paremmalta. Käytimme saunaa myös lopuksi puntarilla, laskelmat olivat pitäneet, sauna painoi alle 750kg.
Elokuun 1. päivä 2020: Sauna on valmis!
Sauna tuli valmiiksi noin kolmen kuukauden säännöllisen epäsäännöllisen väkertämisen ja puurtamisen jälkeen. Jännityksestä pinkeinä lähdimme testaamaan saunaa paikallisen järven rannalle. Ilta oli kaunis, järvi tyyni ja löylyt parhaimpia ellei parhaat, missä olimme ikinä saunoneet. Vaikka välillä saunan kanssa painettiin yötä päivää ja jouduimme raottamaan kukkaromme nyörejä olimme lopputulokseen erittäin tyytyväisiä.
Vuokraa saunakärry
Halutessasi nauttia mainioista löylyistä rakentamassamme saunassa, voit vuokrata saunakärryn sivultamme retkivuokraamo.fi https://www.retkivuokraamo.fi/saunakarry/ .